Monday, January 19, 2009

Loqlak..bukan lalok atau lolo'

Loqlak atau cuai (org klate sbut tebolash) adalah satu kelakuan yg xdisengajakn dan tnpa diduga...tiada org di dunia ini mahu dilahirkn loqlak,begitu juge aku....namun...............

masa aku berusia seawal 6 tahun, aku da memecah rekod dgn menhancurkn mineral pot mak aku yg baru dibeli..mineral pot zaman aku kecik² dulukn diperbuat drp kaca, & sgt berat, paling menarik harga die leh mncapai RM1000++...

mase tu mak aku baru lps masak so makanan tu die tinggalkn atas meja,tunggu ayah aku balik kot..mak aku pn beredar utk menonton cite nustan d tv3..aku pn dgn penuh prihatinnye nak la tutup mknn tu ngn saji supaya ia tidak dihinggapi lalat..saji tu plak digantung kt dinding sebelah kabinet dapur..aku yg msih lg berprihatin ni pun memanjatla kabinet dapur tu utk mncapai tudung saji..

tiba-tiba...

dalam sekelip mata,akupn xsedar cmne aku yg baru berusia 6 tahun tu, mampu mnjatuhkn mineral pot tu dr atas kabinet dgn bunyi yg sgt kuat hingga mencium lantai lalu hancur berkecailah ia...seperti kjadian air terjun brsama batu² & kaca² ia memenuhi lantai dapur umahku...hnye beberapa saat slps itu,aku trdengar suara mak aku,"ya Allah,anak akuu..."

selepas mndapatkn aku yg hanya mampu duduk mencangkung di ats kabinet2, barulah mak aku memandang sepi lantai dapur yg basah, penoh ngn batu² dan kaca yg brsepai td...

maka,hingga ini hari kjadian tu dijadikn modal utk membahankn aku......

ketika usia aku meningkat 8 tahun,kami sekeluarga telah prgi berkelah d jeram pasu..time tu jeram pasu ni cantik dan trjaga lg..skgni da jadi mcm lubuk tapah kot..

oleh kerana ketika tu ketinggian aku belum mncapai tahap memuaskn,aku dibekalkn oleh ayah sebuah plampung..plampung ni aku pakai tiap mase walopn aku xduk dlm air..mcm tali pinggang yg besar melilit kt badan aku..

pada mulanya aku duk je melihat aksi dan gelagat kanak² yg laen...ade yg terjun dr tangga,ade yg buat aksi gimnastik (kt jeram pasu tu ade disediakn kolam utk kanak² mcm aku...) aku pn berangan nak tiru aksi yg sama lalu aku panjat tangga tu utk terjun ke dlm air..(x tinggi pn tangga tuu..)

dgn bacaan bismillah,dan penuh yakinnya aku pn melompat lebih tinggi dan membengkokkn kaki supaya lompatanku lebih brgaya...

namun...

ketika di udara,tnpa aku duga,tali pinggang yg aku pakai a.k.a pelampung tadi itu turut terbang lebih tinggi dr aku..oleh kerana aku lg berat dr plampung,maka aku mndahului si plampung mnjunam ke dlm air(tnpa si plampung...)

situasi d dlm air xdpt diceritakn...

sedar² aku da diselamtkn oleh abg aku(burn ju) yg ketika itu 2tahun lebih tua dr aku...disisiku spt biase muka pucat mak aku yg mengurut² blakang aku...tima kasih,mak......

beberapa tahun kemudian aku mula belajar bawak moto...mase tu aku form4 kot..aku kt umah tokwan aku nak balik umah(umah kami dekat je..) spt biase aku dgn yakinnye keluar pagar umah tokwan aku mnuju ke jln raya..aku,pmandu yg berhemah (tp xpkai helmet pn ktika itu...) berhnti d dpn umh tokwan aku utk memastikn ia slamat sebelum mneruskn prjalann...

dipendekkn crite(malas nak mnaip dah...) ade sebuah beskal dr mne tah munculnye..time tu aku dah gerak sket moto kapcai ayah aku tu...basikal tu plak dgn klajuan luar biase mlanggar tayar depan motor aku...yg aku heran nape mesti aku yg trbabas,bkn basikat itu....lalu dgn slowmotionnye motor aku membelok kekiri terus mnuju ke dlm longkang besar dpn umh tokwn aku tu....

tapi spt biase aku masih lg brnasib baek..motor tu trsangkut kt pokok² yg tokwan aku tanam (tima kasih,tokwan...sbb begitu minat brcucuk tanam..) tp sangkaanku meleset,aku xwape brnasib baik upenye...ntah cmne,aku boleh celus pokok² tu lalu akula yg mnjunam ke dlm longkang tnpa moto ku...(spt kjadian aku trbang lebih tggi td,kn?)

aku cuma mngalami calar² dan luka² kecil...tokwan aku pulak mnggunakn dialog yg same spt mak aku,berlari² kuar umah mndapatkn aku..oleh kerana seberang jln ade sbuah kdai mkn ngn anak² muda yg ngah mnjamu slera, maka ramaila datang memberi bantuan kpd aku.......ohhh,aku maluuuuuu...

sehingga skg, aku masih dbelengu kejadian spt ini...kalo aku balik je umah, mmg xsah kalo xde pinggan mangkuk,cawan gelas atau botol kicap atau sos yg x pecah....lagi xsah kalo aku jalan xcium lantai tibe²...tp family aku mcm dah buat xtau je tiap kali aku mncium lantai ats dinding umah...kalo jalan lagila,aku boleh tr'pleot' lalu tgnkuu trnaek spt org nak mnari ballet...tp biasenye ia akn disusuli oleh gerak daya yg prlahan (slowmotion...) maka kadar kecederaan aku dapat dikurangkn....

semoga aku lebih berhati² d mase hadapan...paling aku takut,kalaula ketika aku brsanding ats plamin,tetibe aku trsadung.........mintak dijauhkn......

5 comments:

heaDshriker said...

hahahaha.. kmu sguh comel... lwk la tiqah ni.. nnt kalo da jd mak org, ank yg tlng jgekn eh..

nAsmEn said...

adeh2, pnat gelak..hahaha
thanx ye kak..dpt gak release tensen bce blog akak ni..
update slalu ye..

myatiqah said...

yati:
kalo da jadi mak org,bapak org tulaa jage aku...kn bapak org to be,kn kn?

nasmen a.k.a nasuha
oit budak kecil,ponteng keje ea....

PoJenG said...

haha
bole tahan
oh ye
tag utk kamu
sile la buat ye kalo tak malu.
haha

myatiqah said...

da buat da tag ko bobby..aku mmg xtau maluu..maka?